marți, 8 septembrie 2009

248 din 541 de participanti au contestat vehement rezultatele

Un numar de 248 de elevi dintr-un total de 541 cati au participat la Concursul National de Limba si Literatura Romana "Mihai Eminescu", desfasurat la Iasi, intre 26 aprilie si 1 mai a.c., au contestat rezultatele obtinute. Nu cu mult timp inaintea inceperii olimpiadelor nationale, ministerul a decis ca la 11 dintre cele 42 de discipline pentru care se organizeaza faza natonala, subiectele sa fie elaborate la Serviciul National de Examinare si Evaluare (SNEE). Aceste 11 discipline, printre care si Limba si literatura romana, nu sunt altele decat cele care pot asigura admiterea la cele mai cautate facultati. Asa se face ca subiectele la Olimpiada Nationala de Limba si Literatura Romana au fost concepute la Bucuresti de un grup restrans format din 3 profesori pentru fiecare clasa si nu de intreaga Comisie centrala careia ii revine aceasta responsabilitate conform art. 14 al Regulamentului. Presedintele comisiei, prof. Elvira Sorohan de la Universitatea "Al. I. Cuza" din Iasi, nu a fost la Bucuresti pentru a coordona activitatea de elaborare a subiectelor, asa cum ar fi fost normal. Dansa ne-a declarat ca nu a fost chemata de nimeni la Bucuresti si ca subiectele au fost aduse la Iasi, de catre profesorul Mihail Stan de la SNEE, "intr-o valiza incuiata". Intrucat subiectele au fost concepute cu cateva zile inaintea inceperii concursului, ar fi fost firesc sa se realizeze cel putin 3 variante si nu doar una singura. Suspiciunea elevilor asupra secretizarii subiectelor este indreptatita mai ales ca in dimineata inceperii probei scrise, acestea au ajuns in salile de examen nesigilate si nestampilate. Dl. Adrian Costache, vicepresedintele comisiei si in acelasi timp inspector de specialitate in MEC, spune ca n-a apucat sa sigileze si sa stampileze plicurile deoarece a vrut sa se incadreze in timp, dar ne asigura ca ele au fost desfacute si multiplicate in prezenta mai multor membri ai comisiei. O alta incalcare grava a regulamentului concursului este ca timpul legal de redactare a lucrarilor a fost prelungit cu o jumatate de ora. "Era de stat, de meditat asupra subiectelor care au fost de o creativitate foarte inalta", motiveaza dl. Adrian Costache. Mai mult, din cauza lalaielii presedintelui comisiei centrale, in 2 sali lucrarile elevilor au ramas nesemnate si nestampilate. "Nu e nici o problema!", ne-a spus senin d-na Elvira Sohoran. Din pacate, este insa o problema pentru ca acele lucrari au fost luate din clasa si purtate de ici-colo de catre supraveghetori si puteau fi foarte usor inlocuite foi sau chiar lucrarea intreaga, intrucat nu aveau nici o semnatura si nici o stampila pe ele. Toate aceste nereguli carora li s-au adaugat rezultatele obtinute i-au determinat pe aproape jumatate dintre participanti sa conteste rezultatele. "Contestatiile mi se par umilitoare atat pentru profesor cat si pentru elev. Cel care face contestatie nu are masura exacta a valorii lui", spune presedintele comisiei, d-na Elvira Sorohan. Secretarul de stat pentru invatamantul preuniversitar, Constantin Corega, spune ca "Olimpiada trebuie sa-i dea fiecarui participant sentimentul ca este un invingator". Ei bine, cea de Limba si literatura romana le-a dat multor elevi sentimentul ca sunt niste nulitati. Cazul nu e singular. Dezamagire si revolta a fost si la Olimpiada de Stiinte socio-umane, disciplina Economie, din cauza subiectelor si baremelor de corectare formulate eronat si confuz. Poate ca intrebarii: "Oare elita din anul 2002 reprezinta o generatie de tampiti, asa cum rezulta din notele acordate?" adresata intr-o scrisoare primita la redactie de la profesorul Corneliu Cristache din Brasov, ar trebui sa i se caute un raspuns urgent la MEC.