luni, 20 iulie 2009

Învăţătoarea Nadiei Comăneci trăieşte din mila prietenilor

Didina Negoiţă a fost evacuată din apartementul pe care-l avea la Piatra Neamţ şi nu are nici un venit, pensia fiindu-i luată de bănci.

„Mi-au trecut prin mâini şi am învăţat slova cărţii sute de copii din judeţele Bacău şi Neamţ, pe la şcolile unde am profesat timp de 40 de ani. Unii au ajuns oameni mari, în funcţii de răspundere, economişti, ingineri, jurişti, profesori. Numai de mine n-am avut grijă şi am ajuns pe drumuri la 70 de ani. Nu mai văd nici o soluţie să mă redresez. Trăiesc din mila cunoscuţilor sau a celor cu suflet”.

Aşa îşi începe destăinuirea Didina Negoiţă, o învăţătoare din Piatra Neamţ, pe care necazurile n-au ocolit-o. Şi au venit la bătrâneţe, când prea multe nu mai poate să facă.

Pe 1 septembrie, bătrâna a fost evacuată din apartamentul pe care-l avea în Piatra Neamţ, în urma unui proces avut cu doi cămătari de la care împrumutase o sumă în euro
, și până pe 4 octombrie a dormit în casa
scării unde a locuit.

Parte din agoniseala de-o viaţă i-a fost furată noaptea, inclusiv toate actele
, după ce lucrurile au stat claie peste grămadă în faţa blocului. Practic, fosta învăţătoare nu are pe nimeni s-o ajute, fiica rămasă la Oneşti având şi ea o situaţie materială precară.

De drama ei au fost impresionaţi poliţiştii din oraşul Roznov, care au închiriat un camion şi, într-o zi liberă, pe 4 octombrie, i-au mutat lucrurile într-un apartament pe care l-au închiriat pe o perioadă de un an pentru 100 de euro pe lună. Disperarea bătrânei este cu atât mai mare cu cât nu dispune de aceşti bani.

Are o pensie de 7 milioane vechi, iar soţul de 8. Nu văd însă nici un leu, pentru că toţi sunt popriţi de bănci din cauza creditelor contractate în timp. Ea are şase împrumuturi luate, cel mai mare de 12.000 de lei
, iar soţul trei: „Am mers din datorie în datorie şi n-am mai putut plăti“.

A avut momente când s-a gândit la sinucidere

Un fior îi cutremură fiinţa şi spune repede, ca şi cum ar vrea să uite de un vis urât, că a fost vorba de o rătăcire a minţii: „Am fost prea riguroasă la viaţa mea, disciplinată şi cu frică de Dumnezeu“.

Nici cu soţul, Alexandru, Didina Negoiţă nu a avut un trai liniştit. Nu prea vrea să discute acest subiect, dar se pare că, în decursul anilor a trebuit să suporte ieşirile violente ale acestuia.

„Grea viaţă a avut... Şi cu soţul...“, ne-a spus un fost vecin, fără să mai dezvolte cele spuse. Bărbatul nu mai locuieşte acum cu soţia lui, lucrând cu ziua pe unde apucă.

A avut-o ca elevă pe Nadia Comăneci

La Piatra Neamţ, bătrâna a ajuns în 1972, după ce soţul a primit repartiţie la Combinatul Chimic Săvineşti şi după ce a profesat în Oneşti.

Acolo a avut-o ca elevă pe Nadia Comăneci, de la care mai păstrază şi acum câteva vederi trimise de sportivă din diverse oraşe unde avea competiţii. Şi o invitaţie la nunta acesteia cu Bart Connor, eveniment la care nu a ajuns. Tot din lipsa banilor, a justificat învățătoarea.

Zilele trecute, Didina Negoiţă umbla prin Piatra Neamţ pe la diverse cunoştinţe interesându-se de adresele unor oameni din ţară care ar putea s-o ajute. „Umblu fără rost. Fiecare are necazurile lui, mai mari sau mai mici. Eu... O viaţă goală şi plină necazuri am avut. Doar câteva amintiri plăcute mi-au mai rămas“, a mai spus Didina Negoiţă.