sâmbătă, 21 februarie 2009

Firmele vor sa-i traga pe dreapta pe independenti

Companiile de taxi vor o micsorare a numarului de licente de la 9.500 la maxim 8.000
Odata ce raman mai putini independenti, tarifele vor urcala 1,8-1,9 lei

Companiile de taximetrie din Bucuresti vor ca numarul actual de licente eliberat de Primarie sa fie redus pentru a se putea opera in conditii de echilibru intre cerere si oferta.
Mai putine licente inseamna mai putine masini pe strada si o diminuare a concurentei care nu permite in prezent practicarea unor tarife mai mari. Daca se va renunta la o parte din actualele licente, patronii companiilor de taximetrie vor putea sa practice atat de "doritele" majorari de tarife. In prezent tariful mediu pe km este de 1,4 lei, iar un tarif considerat "bun" este de 1,8 - 1,9 lei pe km.
In Bucuresti exista 9.500 de licente permanente si 500 sezoniere, dintre care doua treimi sunt atribuite firmelor si o treime persoanelor fizice autorizate. Companiile de taximetrie sunt de acord ca numarul maxim de licente care ar trebui sa ramana este de 8.000, dupa cum arata si studiul de trafic
realizat recent de Primaria Capitalei.
Iar marile companii spun ca ar trebui taiat din numarul de autorizatii acordate independentilor. Acestia, sustin firmele, incalca cel mai frecvent legea prin neutilizarea caselor de marcat, folosirea unor masini in stare precara, fara un ITP valabil, sau angajeaza "la negru" forta de munca pentru a lucra pe masina lor.
"Este esential sa se micsoreze numarul actual de licente pentru a lucra in conditii de echilibru economic si pentru ca posibilitatea de control ar fi mult sporita. Cine ii poate controla acum pe cei aproape 3.000 de independenti daca lucreaza legal sau nu?", se intreaba vicepresedintele Federatiei Romane a Operatorilor de Transport, Niculae Cimbrola.
Problema este insa ca taximetristii independenti doresc, din contra, "sa se dea drumul
la licente", adica Primaria sa elibereze mai multe astfel de acte decat in prezent. De altfel, in repetate randuri reprezentanti ai independentilor au solicitat primarului Videanu sa se suplimenteze numarul de licente, gasind si solutia: transformarea licentelor sezoniere intr-unele permanente.

"Mergem chiar si pe pierdere"

Potrivit lui Cimbrola, numarul mare de licente valabile din Bucuresti face ca gradul de ocupare a unei masini sa fie de doar 60% in cele 12 ore de munca ale unui taximetrist si preturile sa fie scazute, uneori neacoperind nici costurile. Cimbrola este sustinut si de reprezentantii Taxi Meridian si Cobalcescu, care afirma la unison ca trebuie sa se renunte la cel putin 1.500 de licente, in principal cele ale independentilor si ale societatilor mici si in perspectiva sa se opereze la majorari tarifare de pana la 35% pentru a se "merge" pe costuri reale si preturi corecte care sa garanteze un profit rezonabil.
"Cred ca problema se gaseste la firmele mici ce detin 10 - 15 licente si la multi dintre independenti care circula de multe ori cu niste rable de masini sau iau licenta pentru a o inchiria altor firme. Ar trebui sa li se retraga", afirma directorul general Cobalcescu, Nicolae Trusca. Si directorul executiv Meridian, Lucian Marin se declara de acord cu renuntarea la cel putin 1.000 de licente si majorarea tarifului pana la 1,9 lei pe km, imposibil de realizat din cauza "concurentei neloiale pe care o practica cei care detin licente si le inchiriaza altora".

Mesaj catre independenti: renuntati la licenta si angajati-va la noi

O solutie de luat in calcul prin care sa nu se continue situatia actuala de perpetua saracie din randurile celor care muncesc in aceasta breasla este renuntarea la aceasta licenta si orientarea catre un alt loc de munca mai bine remunerat, crede vicepresedintele FORT. "Renuntarea la aceasta licenta nu va insemna pierderea locului de munca pentru taximetrist. El poate oricand sa se angajeze la o alta firma unde sa fie mai bine platit", ofera solutia Cimbrola. Acesta mai crede ca si independentii trebuie sa inteleaga ca nu se mai poate continua cu situatia actuala care conduce la o continua saracie pentru ei, deoarece nici companiile nu le pot oferi salarii mai mari pentru angajare, nici ei nu vor beneficia de acele drepturi sociale garantate printr-un contract de munca. In prezent salariul mediu al unui taximetrist bucurestean este de circa 800 lei brut la care se adauga bonificatii de maximum 30% brut, functie de suma cu care depaseste plafonul lunar stabilit de companie.