vineri, 27 martie 2009

Dacia are cheia Renault

Si negocierile purtate ieri intre patronatul si sindicatul de la Dacia Automobile Pitesti au esuat, astfel ca protestul a continuat. Salariatii au respins oferta administratiei considerand-o nerealista. "In continut nu s-a schimbat nimic, doar forma in care este ea a fost prezentata. Noi vrem 550 de lei, iar administratia ne ofera mult mai putin. In aceste conditii, greva generala continua", a declarat Nicolae Pavelescu, liderul sindicatului. Angajatii uzinei Dacia Renault din Pitesti au intrat in greva generala pe termen nelimitat, luni dimineata, incepand cu ora 7.00. Miercuri, Tribunalul Arges a amanat pentru 2 aprilie judecarea solicitarii administratiei Dacia Pitesti de a declara ilegala greva muncitorilor, liderii sindicali invocand lipsa unui avocat.
"Greva declansata de muncitorii de la filiala romana a grupului Renault ar putea compromite productia, dar nu s-ar putea spune ca muncitorii sunt cei care au asul in mana", apreciaza presa internationala. Renault este deja in cautarea unor locatii in tari unde salariile sunt chiar mai scazute, pentru a produce marca Sedan. Revista germana Der Spiegel se focalizeaza asupra atuului detinut de patronii de la Renault, in timp ce ziarul italian Liberazione considera ca angajatii se situeaza in pozitie de forta. "Renault se confrunta cu o provocare majora privind modelul sau Logan, in conditiile in care muncitorii de la fabrica din Romania au incetat munca la 24 martie, cerand salarii mai mari. Loganul, o berlina care se vinde cu 5700 de euro, a devenit un produs-cheie al cresterii Renault. Vanzarile de masini Logan au crescut cu 48% in 2007, la 368.000 bucati in lume, iar compania a prevazut o crestere cu 75% anul acesta. Profitabilitatea Logan depinde insa de operatiunile cu cost scazut, precum cele de la fabrica Dacia Pitesti, unde sindicatele spun ca salariul mediu lunar este de aproximativ 450 de dolari, comparativ cu o medie de 3400 de dolari in fabricile Renault din Franta. Sindicatele din Romania incearca sa obtina o crestere cu aproximativ 50%. Cu toate acestea, atuurile sindicatelor pot fi mai slabe decat par. Renault a preconizat rapid sa inceapa sa produca Logan in alte locatii cu costuri mici, printre care Rusia, Maroc, Columbia, Brazilia, Iran si India", apreciaza analistii straini. "Cererile salariale ar putea pune in pericol viitorul fabricii", a declarat pentru Le Figaro directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont. "Relocarea productiei este relativ usoara pentru Renault", este de parere Der Spiegel. Asamblarea Loganului se face in mare masura manual, cu relativ putine investitii in echipament de productie de inalta tehnologie. "Cand ai nevoie de mai putina mana de lucru, pur si simplu o concediezi", a spus Christoph Stormer, un analist auto
de la Global Insight din Frankfurt. In unele tari este posibil ca muncitorii sa accepte salarii mai mici decat cele platite la Dacia Pitesti in prezent. De exemplu, la AvtoVAZ din Rusia, salariul mediu lunar este de numai aproximativ 200 de dolari. "Greva de la Dacia ar putea fi un semnal de alarma pentru constructorul de automobile Ford si ar putea schimba situatia pentru multinationalele care vedeau in Romania o sursa de manade lucru ieftina in Europa", estimeaza, la randul sau, cotidianul francez Le Telegramme.